Wednesday, August 7, 2013

Guidelines for Public Transportation in Istanbul

Jalan-Jalan Cari Pasal Di Istanbul Part 1

Merhaba!!!

           
          Hi, post kali ni akan berkisar tentang public transportation yang terdapat di Istanbul. So kepada sesiapa yang nak datang melawat Istanbul, saya harap post ni dapat memberikan informasi-informasi berguna kepada anda semua. But please bear in mind there might be public transportation yang ada yang saya tak mampu nak terangkan sebab saya sendiri pun tak pernah guna! At least, setakat anda nak berjalan-jalan di Istanbul ni, saya rasa apa yang saya akan terangkan di sini dah memadai untuk anda gunakan ketika percutian anda di Istanbul…

Perkara penting yang patut anda lakukan sebelum berjalan-jalan di Istanbul…


          Okay, in my previous post saya dah bagitau pasal Istanbul Kad kan? So sekali lagi saya nak ingatkan sebelum start berjalan-jalan around Istanbul please get a hold of this card. Bukan apa, with this card your journey akan jadi lebih smooth, sebab cepat, efficient and lebih murah. Don't forget kalau guna kad ni memang tramvay fee is reduced by 1TL = RM1.70. So apa lagi? Dah beli and reload kad tu? So let's move on to the transportation part. Kepada yang still blur apa Istanbul Kad ni, please refer to my previous post:





Macam mana Istanbulite bergerak dari satu tempat ke satu tempat?


          Jeng jeng jeng~ Surprise!!! Naik kereta la mesti! Tapi of course la tak semua, sebab Istanbul ni class distribution dia tak balance, kalau kena yang kaya, melampau kayanya, kalau kena yang susah, melampau pulak susahnya… Susah nak cari betul2 middle class kat sini, either family senang atau susah, tengah-tengah tu macam susah sikit nak jumpa. Anyway, dah terbabas topik lain pulak, back to the transportation. Bagi Istanbulite yang tidak mempunyai kereta (macam saya jugak!) amatlah tidak terasa hati sekalipun. Sebab, public transportation di Istanbul teramatlah convenient. So walaupun saya di Malaysia nak pergi 7-11 500m depan rumah tu pun ha, naik kereta. Kat sini, saya naik bas, berjalan kaki bagai, 1-2km pun tak pernah terasa hati sebab udara yang nyaman dan pemandangan yang cantik gitu~ (ayat sedapkan hati sendiri okay!) Plus bonus! Turun berat badan itu yang penting!

Jenis-jenis public transportation yang terdapat di Istanbul:


1)   Tramvay


          Tramvay ni kalau nak tau rupanya mcm LRT tu je ha, tp dia bergerak atas jalan raya, in the middle of the street between jalan untuk kereta. Kalau nak kira, most of the tourist yang datang sini, memang akan guna tramvay ni untuk ke famous spot seperti Aya Sofya, Sultan Ahmet Blue Mosque, Laleli (tempat shopping!), The Grand Bazaar or known as Kapalı Çarşı (lagi tempat shopping!), Çemeberlitaş (ada hamam best di sini – Çemeberlitaş Hamam), Eminönü (get down here to take the vapur aka seabus) and Kabataş yang mana merupakan stop paling penting, sebab ini merupakan pit stop terakhir, kalau nak ke Taksim, kene tukar kepada Füniküler (underground funicular railways) di sini. Kat sinilah ramai tourist akan tanya, “Taksim? Where? Taksim?” Hah, jadi kalau anda semua dah baca post ni, boleh la berlagak dengan bestnya pergi ke Taksim ala-ala Istanbulite!


 

        Ok, for tramvay ada dua jenis. Satu berwarna biru (Erk!!! Yang biru kadang-kadang dibaluti iklan satu tram, so pandai-pandai la tengok bentuk dia!), satu berwarna merah. Yang merah ni baru sikit nak banding dengan yang biru, tapi kalau saya, saya akan slalu tunggu yang biru! Nak tau kenapa? Sebab yang biru tu mengandungi lebih banyak seat compared to yang merah... Walaupun tramvay memang selalu pack, tapi kalau naik yang biru tu, at least chances nak dpt tempat duduk lepas orang lain turun tu lebih tinggi dari yang merah! Jangan kata saya tak hint ok?

         Another thing saya nak ingatkan. Atas kepala tramvay ni, slalunya dia akan tulis nama stesen terkahir bagi tramvay tu. Contohnya, kalau dia tulis Bağcılar, maknanya tramvay tu akan lalu semua stop sampai la station Bağcılar which is the last station on the line. So normally, atas kepala tramvay akan tulis either Bağcılar or Kabataş. Tramvay ni akan bergerak dari station Bağcılar ke station Kabataş or dari station Kabataş ke station Bağcılar. BUT! Kadang-kadang, akan ada tramvay yang tertulis Eminönü. Kalau contohnya anda dari Sultan Ahmet, nak ke Kabataş, kalau anda ambik tramvay ni, dia akan stop di station Eminönü kemudian dia akan patah balik ke Bağcılar. Ha, jadi kalau dah ternaik tramvay ni macam mana? Kene la turun kat Eminönü and tunggu tramvay lain datang. So slalunya kalau saya, saya akan tunggu je dari awal tramvay yang memang tertulis Kabataş, tak payah nak tunggu tramvay lain pulak, satu hal je. And another thing, kalau contohnya anda di Kabataş, tak perlu confuse whether tramvay tu akan pergi menghala ke arah Sultan Ahmet ke, Laleli ke, dan sebagainya, sebab dah memang confirm dia akan bertolak balik ke arah Bağcılar.  

          Ramai tourist yang tanya soalan ni sebenarnya kat station Kabataş sampai naik penat nak jawab! Dah memang station last Kabataş, mana ada lagi station lain selepas tu? So tolong la jangan tanya soalan ni ok? So the key here? Tengok kepala tramvay, and tengok peta tramvay tu, mana station yang anda nak turun. Don't worry, dia memang akan berenti di setiap station, kecuali kalau station tu ada kerja-kerja pembaikan. And route dia, memang selalu macam ni, tidak akan berubah, kecuali kalau tiba-tiba ada kemalangan ke, protest ke, jadi diorang decide tak nak move on, but dia akan buat pengumuman for this. But sadly, the announcement slalunya memang in Turkish la, so kalau jadi macam ni, tanya la sesiapa kat dalam tu yang agak-agak macam pandai cakap English. So nak tau station-station tramvay di Istanbul, please refer to the map melalui link di bawah, refer to the dark blue line, itulah route tramvay di Istanbul.


2)   Füniküler (Underground Funicular)

          Funicular ni terdapat di Kabataş station, pit stop dia cuma satu, iaitu Taksim. Kalau naik funicular ni, trick dia satu sahaja, masuk pintu belah kanan, keluar memang pintu belah kiri, meaning masuk pintu sini keluar pintu opposite tak payah nak pening-pening kepala belah mana nak keluar! And funicular ni dia punya level of frequency is around 3-5 minutes interval. Tak lama pun naik benda ni, dah kata stesennya cuma satu. Once you get out from this funicular, tengok sign board above your head lepas keluar dari gate funicular, anda akan nampak sign bertulis Taksim Meydanı. Yes, follow that sign, naik escalator tu, panjat tangga depan kedai bunga and cenderahati tu and voila! You will arrive at Taksim Square! Easy? Yep. Jangan terkonpius pergi sampai ke stesen metro sudah! Kalau nak tau, stesen funicular Taksim ni bersambung dengan stesen Metro Taksim. Apa pulak metro ni? Next!




3)   Metro

Metro ni ada 4 jenis. Namely M1, M2, M3 and M4 line. So kat sini saya akan discuss only about M1 and M2 sebab saya rasa yang ni most probably will be used by tourists. Lagipun M3 and M4 tu, saya yang duduk Istanbul dah nak masuk 2 tahun ni pun tak pernah naik ok! So nanti saya dah naik boleh cerita... Hahaha....

M1 Aksaray - Atatürk Havalimanı Metro


           M1 ni station dia bermula dari Aksaray hinggalah ke Atatürk airport. So bagi backpackers, or tourist yang tak nak naik taxi, bolehlah naik train ni untuk ke airport. Don't worry, tak semestinya anda kene naik train ni dari Aksaray, sebab there are few tramvay stations yang merupakan interchange station dengan station M1 ni. Salah satu contoh adalah station Zeytinburnu. Di station Zeytinburnu ni, memang interchange spot for Tramvay, Metro and Metrobüs. Train ni pun kene hati-hati, make sure tengok kepala train, apa nama station yang tertulis. Kalau nak ke airport or mana-mana station yang on the way to the airport, make sure ambik train yang tertulis Havalimanı. Kalau tak nanti, ada jugak yang sesat ke arah Kirazlı sebab diorang dah launch train M3 Başakşehir Metro yang mana line dia bermula dari Otogar. So be careful, baca atas kepala train tu betul-betul, or baca panel train arrival announcement, normally dia akan state train ke airport akan sampai dalam berapa minit lagi, or train ke Kirazlı akan reach within how many minutes more. Nak tau line for M1? Refer to the map dari link di bawah. M1 diwakili oleh red line.


M2 Şişhane - Hacıosman Metro

          M2 merupakan underground subway in Istanbul yang goes through most of the modern European side of Istanbul. Trust me banyak tourist yang datang dengan tourist guide tak sempat kenal pun Metro ni sebab kebanyakan area yang diorang visit, tak banyak or maybe tak ada pun yang menggunakan metro! Kalau anda jalan-jalan di area Sultan Ahmet dan sebagainya, anda mesti rasa Istanbul ni antik. But once you see this metro, anda mesti akan rasa modern pulak rupanya Istanbul ni? Saya paling suka flatscreen kat every Metro stop sebab everytime train nak sampai, screen tu mesti akan paparkan lembu hidup yang berkata “Tren geliyooooo~” Maksudnya the train is coming~ Cute sangat! 

           Salah satu station penting metro M2 ni? Şişli – Mecediyeköy. Kenapa stesen ni penting? For me, it’s a must go destination. Di stesen ni anda akan keluar melalui Fulya exit (ada dua exits at this station, make sure you choose Fulya). Melalui Fulya exit ni, anda akan sampai terus ke basement entrance of Cevahir Shopping Mall. Shopping mall ni kalau anda nak tahu, merupakan yang terbesar di Europe between 2005-2011! Dia besar sikit dari Times Square, tapi kedai-kedai dalam ni semua kedai-kedai berjenama. Kalau anda tersalah keluar exit? Jangan panik, memang anda akan keluar agak jauh sikit dari Cevahir, but anda boleh tanya org sekeliling, macam mana nak pergi Cevahir, jarak dia tidak la jauh mana pun, maybe dalam 500m? Please refer to the map in the link provided below untuk tahu line for M2. M2 line is represented by the green line.






 

My favourite sight at Taksim Metro Station :)

To be continued...

40 comments:

  1. Assalamualaikum.
    Boley explain the bus transportationlk. We plan to go to Emirgan Park in April, nk tengok tulips aand Pier Loti. Macam confuse sket baca kat Tripadvisor.

    ReplyDelete
  2. Wassalam oyamusz,

    I am going to explain the bus transportation, tapi buat masa sekarang ni, saya x sempat nak tulis betul2 lagi... But, kalau nak pergi ke Emirgan Park, you boleh amik otobus nombor 22, 22RE or 25E dari kabatas (seberang kabatas tramvay station)and turun di EMİRGAN /Sarıyer stop.

    As for Pier Loti, ada few places yang you boleh ambik otobus, but to make it simple, I think it will be better if you naik bas dari Beyazit atau Eminonu.

    Kalau from Eminonu, you boleh amik bus nombor 48E(GÖKTÜRK-EMİNÖNÜ) dan turun di station TELEFERİK PİERRELOTİ /Eyüp and from here, you boleh naik teleferik, macam kereta cable utk ke Pier Loti Hill.

    Kalau dari Beyazit, you can take bus number 55EB(EYÜP-BEYAZIT) dan turun di station TELEFERİK PİERRELOTİ /Eyüp and from here, you boleh naik teleferik, macam kereta cable utk ke Pier Loti Hill.

    I hope this will help you, kalau ada apa2 soklan lagi, you can let me know, kalau Wani boleh bantu insallah wani akan jawab :)

    ReplyDelete
  3. Tenkiu u... InsyaAllah trip ni jadik.

    ReplyDelete
  4. hi, thanks coz i got so many info from ur blog. just need ur help coz i plan to go to other country yg dekat dgn istanbul. hope u blh bantu bg cadangan coz ade yg sugggest athens, bucharest n bulgaria. so, hope u blh komen skit. thanks a lot. ooo...lupa, insyaallah sy akan ke sana pada jan 2014. tqvm

    ReplyDelete
  5. Salam. Nak tanya sikit, saudari tau tak pasal student Malaysia dekat Istanbul/Ankara?

    ReplyDelete
  6. Salam Pemilik Kedai,

    Bagi saya, instead of you pergi ke other countries yang berdekatan dengan Turkey, why not u make a full tour of Turkey? Contohnya, maybe you can visit Cappadocia region naik belon panas, or to Pamukkale at Denizli, to Nemrut? I am pretty sure a lot of tourist yang datang sini x sempat pun nak visit semua tempat ni... But if you really want to go to other countries as well, mostly people pergi ke Cyprus, Greece, Bulgaria and also Romania :)

    ReplyDelete
  7. Wasalam Farah Adila,

    Saya xde la kenal personally, kitorang student Malaysia di sini ada cara untuk connect dengan each other... Boleh saya tau kenapa?

    ReplyDelete
  8. Salam Wani. Your blog is very useful. If you still in istanbul on march to April 2014, can I connect with you? Saya akan travel solo ke sana that period.

    ReplyDelete
  9. Salam
    Saya & family dah ade kt istanbul 3hari dr ari rabu. So kitorg dh gi topkapi palace,aya sofia,blue mosque,grand bazar & spice bazar.
    Ade x tram dari sultanahmet ke taksim?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, you boleh naik tramvay dari Sultanahmet ke Kabatas, dari situ, jangan keluar dari tramvay station, instead ambik tangga turun ke bawah tanah untuk ride funikuler ke taksim.

      Delete
    2. Yeah we used tramvay to taksim.
      Its rainy day and only half day pusing2 kt taksim.

      Delete
  10. kalau dari airport Halvalimani tu.... macam mana nak terus ke Taksim... kene tukar train kat mana? saya transit di istanbul for few hours... so rasa macam nak gi ke Taksim...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi,
      Kalau dari airport nak ke Taksim, you boleh ambik metro train underneath the airport towards zeytinburnu, then tukar ke tramvay. On tramvay line, naik ke arah kabatas, until the last stop, kabatas station. At kabatas, don't get out from the station, but instead cari tangga yang turun ke bawah station tersebut and tukar ke funikuler ke taksim. So as a summary:

      1) Metro M1 Ataturk Havalimani - Aksaray
      Station Havalimani --> Station Zeytinburnu

      Change into:

      2) Tramvay Kabatas-Bagcilar
      Station Zeytinburnu --> Station Kabatas

      Change into:

      3) Funikuler Kabatas - Taksim
      Station Kabatas (DON'T GET OUT FROM THE STATION, cari tangga turun ke bawah tanah) --> Station Taksim

      Then after arriving at station funikuler taksim, cari escalator yang menghala ke Taksim Meydani, it's just next to Kahve Dunyasi shop. Take care and have fun!

      Delete
  11. Assalamualaikum,,bole bg maklumat mengenai internet kat turki x?klajuan dia?harga dll tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, you can check it at this link:

      http://www.ttnet.com.tr/bireysel/internet/ttnetfibernet/Sayfalar/TTNET-Fibernet.aspx

      Mostly orang akan subscribed TTNET untuk internet rumah, and nowadays ramai orang pakai fibernet. (Kotali = with quota, Limitsiz = without limit)

      Delete
    2. Tq for reply,,btw,most student yg amik course islamic studies,duk kat uni mane yep?

      Delete
    3. Setakat ni ada dlm dua orang yg saya tau, and most of them dapat Uludag University di Bursa, Turkey

      Delete
    4. Ooo,ok,,tq 4 ur info,,jazakillahu kheer

      Delete
  12. assalamualaikum.. ada itinery tak? kalau ada boleh tak emailkan pada saya azihan.a@gmail.com.. Thanks in advance :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, nanti saya email u using my company email ok? Take care :)

      Delete
  13. salam wani, boleh tahu cara mudah dari sultanahmet nak ke bursa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cara paling mudah, either you join Bursa daily tour, or kalau nak pergi sendiri, ambik bus direct dari Istanbul to Bursa... Yg berferi2 tu byk susah dari senang.

      Delete
    2. salam. sy nak tanya. kalau nk amik direct bas ke bursa dari airport mcm mana ye? boleh bg guide x? sbb sy fikir lepas touch down je sy nk terus ke bursa. harga tiket & waktu bas berlepas pula mcm mana?

      Delete
  14. Salam...
    Grup saya berminat nak melawat salah satu universiti di turki yg berkaitan senibina...sebab sambil2 kami nak buat macam street shoot photography di
    turki..boleh wani cadangkan universiti mana yg sesuai?

    ReplyDelete
  15. Salam...
    Grup saya berminat nak melawat salah satu universiti di turki yg berkaitan senibina...sebab sambil2 kami nak buat macam street shoot photography di
    turki..boleh wani cadangkan universiti mana yg sesuai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau university yang famous dalam bidang architecture and fine arts, should be Mimar Sinan Fine Arts University in Istanbul. Even Mimar Sinan himself was a very famous chief Ottoman architect yang bertanggungjawab atas kebanyakan famous architecture in Turkey. He was also a 'civil engineer for sultans Suleiman the Magnificent, Selim II, and Murad III' - wikipedia... Antara rekaan dia yang famous, is the Suleymaniye Mosque in Istanbul.

      Delete
  16. Salam sis wani..just nk tnya ada tak student msia yg nk cari duit partime jd tourist guide kami di turki 7days..byrn blh runding..tq

    ReplyDelete
  17. Salam sis wani..just nk tnya ada tak student msia yg nk cari duit partime jd tourist guide kami di turki 7days..byrn blh runding..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam sis, you can contact me directly, most of my client kalau x amik package dgn company pun, they hire me per hour untuk bawak diorang jenjalan. Please send me an email with your phone number, saya akan contact you through whatsapp.

      Delete
  18. Alhamdulillah,
    banyak perkongsian disini yang sya gunakan masa ke turki bulan 4 haritu... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you for visiting my blog... Happy to help! Kalau ada rezeki datang lagi... :)

      Delete
  19. Salam..boleh tau dr istanbul nk ke greece boleh naik pengangkutan apa?ada flight or boat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, dari Istanbul ke Greece you ada 3 jalan. Sama ada by bus, by plane or by boat (kalau boat, u akan jump from island to island). Kalau saudari benar2 berminat nak travel dari Istanbul ke Greece dan perlukan proper quotation and further advise, saudari boleh email saya directly di nurzawanilybeshari@gmail.com. Saya boleh sediakan professional quotation and prepare ground arrangement untuk trip saudari. Hope to hear from you soon. Have a nice day. Wassalam.

      Delete
  20. Salam..boleh tau dr istanbul nk ke greece boleh naik pengangkutan apa?ada flight or boat?

    ReplyDelete
  21. Salam..boleh tau dr istanbul nk ke greece boleh naik pengangkutan apa?ada flight or boat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, sorry lambat balas, rasa mcm dah bls hari tu, tp rupanya x lagi :(... Anyway nak ke greece, u boleh opt for flight, atau naik kapal cruise, yg mana dia akan singgah another small Greek Island before proceeding to Greece. Anyway, price for direct flight ticket is way cheaper than the cruise. :)

      Delete
  22. salam sis...saya bercadang nk berjalan ke turki bulan november ni, brape agaknya sis charge jika kami amik sis jadi tour guide sbb nk bajet duit...haha from student

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam muaz, boleh email me directly? Nanti saya bls :) Looking forward for your email. Take care!

      Delete
  23. salam sis, sy ada email sis ...plan nk minta sis jdi private tour guide utk kami ke istanbul april 2016. harap dpt reply .tq

    ReplyDelete