Thursday, May 17, 2012

...Turkish Universities and Their Rankings...

Universiti-universiti Yang 'Glamour' di Turkey

Ciaossu!!!


          Ok, kali ni saya nak share sikit tentang university2 yang glamour di Turkey. Kalau di Malaysia university2 seperti UM, UIA, UPM, UKM, UTM, USM dan lain2 lagi menjadi kebanggan negara kita, di Turkey ni ada banyak jugak university yang diidam2kan oleh ramai pelajar. Antara list terbaru yang saya lihat adalah seperti di bawah:

Top 10 Turkish University in Turkey, 2012


          All right, sebenarnya, kalau nak dikira, antara Boğaziçi Üniversitesi dan Istanbul Teknik Üniversitesi saya tak boleh nak cakap yang mana satu lagi best, sebab tiap2 university yang glamour di Turkey ni ada bidang kepakaran masing2. Contohnya:

Technical Line - such as construction, engineering, computer:

Istanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) / Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) aka Middle East Technical University

Medical Line - pharmacy, medicine etc.

Hacettepe  Üniversitesi 

Others - social sciences, economics, business etc. 

Boğaziçi Üniversitesi


          Habis tu, kenapa ranking dekat google lain2? Berdasarkan apa yang saya baca, Istanbul Teknik Üniversitesi dan few other universities yang rankingnya agak tinggi di mata dunia lebih banyak mengeluarkan articles internationally dan disebabkan ini, ranking university2 ni berlainan berbanding dengan preference rakyat Turkey sendiri. 


What About The Language?


          Well, here's the thing. Tak semua university di Turkey yang menggunakan English sebagai bahasa perantaraan or "medium" bagi sesi pembelajaran. Kebanyakan masih menggunakan Turkish language as a medium, but university2 seperti Istanbul Teknik Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, Bilkent University (yea, it's not in the list, but its among top 300 in the world for 2012 yang mana kalau nak kira, Bilkent University ni adalah no.1 di Turkey) yang menggunakan English as their teaching medium. 

          Tapi, antara semua yang saya sebut disini semua merupakan public university dan Bilkent University adalah private university. Ini sama saja macam kes Lim Kok Wing University or Sunway University vs. Pusat Pengajian Tinggi Awam di Malaysia. Tapi kalau di  Turkey ni, kalau anda kata anda masuk Istanbul Teknik Üniversitesi or Boğaziçi Üniversitesi mesti semua akan pandang anda dengan mata terbelalak dan muka yang penuh dengan admiration, sebab bagi diorang susah sangat nak masuk kedua2 university ni. Almaklumlah, orang Turkey ni sama je macam orang Jepun, tang English tu diorang 'kureng' sikit! Saya rasa kalau rakyat Malaysia yang tak berapa lancar bercakap English datang ke sini pun, mesti rasa best habis kalau cakap English dengan orang Turkey!


Mode:


Sleepy


5 comments:

  1. kucing tu lebih main pesbuk tu...hehe letih bebenor

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum k.wani,
    nk tanya skit kebanyakan universiti kt turki di iktiraf ke? Kalau apply sholarship turki percent untuk dapat tinggi x?
    TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, kebanyakannya x diiktiraf, setahu saya cuma 4 uni sahaja yang diiktiraf x ingat yg mana satu, sila check balik. Sekarang nak apply scholarship tu percentage nak dapat sekarang dah becomes really low sbb dah ramai sangat plak yang apply scholarship ni. :)

      Delete
    2. Low ? Aduh risaunya... Macam mana ni... Dah submit application tapi runsing nak fikir ttng scholarship ni.

      Delete
  3. nice article great post comment information thanks for sharing
    หนังตลก

    ReplyDelete