Monday, April 29, 2013

Turkish Government Scholarships for Undergraduate & Associate Degree Will Be Opened in April

Turkish Government Scholarship 2013 for Undergraduate and Associate Degree...

Merhaba!!!


          Okay, last post saya post pasal scholarship award notification for Graduate level kan? But this time, kepada adik-adik yang nak memohon scholarship kerajaan Turkey untuk melanjutkan pelajaran di negara Turkey, now here's your chances.



        Lagi sekali saya nak ingatkan, tolong search betul-betul tentang kursus2 yang anda ingin ikuti, sebab nanti by the time they announce will announce the result, anda akan terus diberi tempat di university (tak confirm akan dapat yang anda hendak, mungkin anda akan disuruh untuk membuat beberapa pilihan and final decision is in their hands, not ours). The application will start in May, so tolong rajin-rajin la melawat page yang saya mana link nya saya beri di atas. And kalau ada yang dapat nanti, please do no hesitate to contact me for any kind of information bila nak datang sini nanti, especially yang dapat university di Istanbul. Good luck guys!


P/S: Kepada semua yang berminat untuk memohon scholarship ni dan ingin tahu status bila application akan dibuka, sila melawat page Turkiye Burslari melalui link yang saya providekan di atas. Segala pengumuman akan dilakukan di page terbabit.

18 comments:

  1. berminat nak study kt turki ni..tp tk berapa nk faham sgt..boleh tolong terangkan lebih jelas tk..

    ReplyDelete
  2. Air Mata Air,

    Boleh saya faham part mana yang awak x faham sgt tu, sbb saya x tau apa yg patut saya explainkan skang ni sbnrnya :D... But kalau tak keberatan, awak boleh baca post2 saya yang lepas2, after that mungkin awak akan dapat gambaran lebih jelas tentang hal ni ok? Sbb saya dah explain dalam post2 saya yg lepas tentang scholarship ni :)

    ReplyDelete
  3. Assalam, sy tgh isi scholarship tu..kalau yg dia x ltak english tu mksd nya dia ajr dlm turkish ke? and boleh x cerita ckit mcmana sistem pmbljrn disana? :D TQ

    ReplyDelete
  4. Sorry for the late reply,

    Kalau dia x letak english tu maknanya course tu will be in Turkish, or it can be a mixture of English and Turkish language. University semester normally starts at the end of September or early October, bergantung atas university. Normally dia ada summer break, dalam around bulan June - September, ini pun berapa lama break ni depends on course apa awak ambik, macam saya break saya dari July sampai September je :(. Anyway, lectures at certain uni ada attendace certain uni x kisah. Standard course mmg contains of lectures, assignments, presentations, midterms and also final. Bergantung atas lecturer jugak mcm mana dia nak bagi. The best part is, kalau awak fail final di sini, diorang ada make up test within one or two weeks after the final(hah yang ni saya x pernah dengar kat Malaysia, x tau la uni lain ada ke xde, tp uni saya dulu xde!) Maknanya kalau during make up test tu awak pass, so awak akan pass la subject tu (mcm second chance gitu!).

    ReplyDelete
  5. kak..saya baru terbaca post ni. malangnya tak sempat nak apply (T_T)sedih...

    1. bila next offer scholarship lagi ye?

    2. saya diploma holder nk further, better apply for associate degree or undergraduate je?

    3. boleh tak apply course lain, maksud saya apply course yg takde kene mengena dengan kelulusan/course yang saya ambil waktu diploma dulu?

    4. ada email/whatsapp/wechat supaya saya boleh berhubung terus dengan akak?

    ReplyDelete
  6. Salam Aidan,

    1) I'm so sorry to hear that, but x pe, scholarship ni di offer every year, so you can try to apply for next coming year ok :)

    2) I suggest you go for normal bachelor degree la of course, it's way better for your future :)

    3) Boleh apply course degree yang xde kene mengena dgn your diploma if I'm not mistaken, sbb master yang slalunye kene refer balik dgn ur degree... But trust me, kat sini apa pun boleh jadi! Budak2 master ada je yang diberi course xde kene mengena dgn degree diorang take me for example! Haha

    4) You can just try to add me at we chat my ID is Wanie_Baby :)

    ReplyDelete
  7. kak..sy dpt pngillan temu duga for the scholarship..slalu nya..soalan ap yg diaorg akn tnya time interview tu? :)sbab ni first time sy pegi interview..and well a little bit nervous..

    ReplyDelete
  8. Salam Syaheeda,

    congratulations sbb dipanggil untuk ke interview tu nanti... Slalunya dia x de specific questions, most of the interviews are being conducted sbb diorang nak tengok your personality, gagap ke bercakap dgn org, firm ke kata2 awak, are you confident with yourself etc. But yang akak tau mmg slalu dia tanya:

    1) Kenapa pilih Turkey
    2) Apa yang awak plan after graduation, will you stay or will you go back to Malaysia, what will you do with the education dan pengalaman yang awak dpt dari studies awak di Turkey

    Plus, this one is just my guess, mungkin x kan ditanya pun, but just as a reminder, jaga2 kalau dia tanya tau x apa yang terjadi di Turkey baru2 ni (referring to Gezi protest). Kalau jawab x tau politik pun ok, but kalau u jawab tau and you could give a brilliant answer for that, that'll defnitely increases your chances ok? :)

    ReplyDelete
  9. salam,scholarship for ungraduate student untuk 2014 bile?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, belum bukak lagi, buat setakat ni, application untuk postgraduate sahaja yang dah dibuka. For undergrads please refer to the page yang I provide. Dia akan buat pengumuman di situ.

      Delete
  10. salam... saya bercadang menghantar anak saya menyambung pelajaran di turki dalam dentistry atau medic dan bercadang mengikuti kursus bahasa dulu selama setahun.. Adakah apabila selesai sekurangnya level 3 bhasa turki. dan akan mengambil ujian kemasukan keuniversiti. Adakah senang saya mendapat tempat diuniversiti pilihan..berdasarkan pengalaman dan pengamatan cik nurawani.. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, untuk mendapat tempat di university pilihan, sekiranya untuk university private mungkin lagi senang dari public university. Akan tetapi, itu semua x menjadi jaminan yang anak saudara akan mendapat tempat di university. Semuanya bergantung dengan result ujian kemasukan university nanti. Kalau result dia bagus, the chances will be higher, apa2 pun please bear in mind untuk bidang medic and dentistry memang persaingan dia kuat berbanding dengan bidang lain. Nak masuk university di sini, saya x rasa la sgt susah, sebab memang banyak university di sini, public and private. Cuma nak masuk ke university yang baik dan terkenal tu yang susah. Selain itu please bear in mind, only 4 university yang diiktiraf kerajan untuk bidang ni, jadi besar kemungkinan kalau anak saudara belajar di university yang x diiktiraf kerajan kita, nanti anak saudara x boleh practice di Malaysia upon completion of her studies.

      Delete
  11. Akak. Saya mohon. Saya nak tanya susah tak nak dapat? Hmm. Keputusan tak keluar keluar :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau x silap saya agak susah jugak, sebab amount candidate yang apply dah meningkat secara mendadak. Ada jugak dengar cerita student yang grad degree 3.5 mcm tu fail to get scholarship for master...

      Delete
  12. salam akak.. saya suka baca entry akak nih.. hehehe
    saya ada beberape soalan nk tnye..
    saya skrg tgh study architecture field peringkat diploma in PJ.
    next year bulan 5 (2015) saya dh graduate.
    saya interested utk sambung belajar kt turki but bukan in architecture field.
    saya minat dentistry..
    so soalan saya,
    1- mcm mne nk mohon?
    2- syarat2 kemasukan
    terima kasih :):)

    ReplyDelete
  13. Salam kak. Saya lepasan sekolah. Ada spm dan GCE O-level. Boleh ke apply scholarship ni. Atau ni program untuk sambung degree?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Scholarship ni available untuk buat degree, master dan phd... so maknanya lepasan SPM boleh apply.

      Delete
  14. salam..nk tanya..from ur experience la..berapa peratusan untuk dapat scholarship ni slps dipanggil interview? tq

    ReplyDelete