Wednesday, April 25, 2012

Turkish Government Scholarship for Dummies - Part 1


Erm, Mana Nak Cari Info Tentang Turkish Government Scholarship?


Ciaossu!!!
             
         First of all, perlu saya tegaskan di sini segala informasi yang saya catatkan di sini adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri. Ianya mungkin akan bertukar-tukar mengikut selera Kerajaan Turkey. Kepada yang berminat, rajin-rajinlah melawat laman web Kedutaan Turkey di Malaysia seperti berikut:


Di laman web rasmi kedutaan Turkey di Malaysia (perhatikan gambar di bawah), segala announcement yang dibuat akan diumumkan di kawasan yang bertanda anak panah merah. Di sini lah segala berita tentang tawaran scholarship, keputusan scholarship dan lain-lain lagi informasi akan diumumkan. 


Main page Turkish Embassy - Malaysia

Jangan panik kalau apa yang anda nak lihat tak tersenarai di sini, anda boleh klik di tempat seperti yang bertanda di bawah:

Embassy Announcement Close-Up






Dan resultnya:

Announcement Page

Voila! Segala jenis mak nenek information dapat diperhatikan di sini, siap dengan announcement even dari tahun 2008! Tapi, announcement yang mana satu yang patut diberi perhatian? Let’s take a look at the next picture:

Scholarship Announcement Examples

Ok, from here anda boleh lihat announcement yang di’highlight’kan dengan menggunakan purple box merupakan tawaran scholarship yang dibuat oleh kerajaan Turkey.  Dan announcement yang pertama dan terakhir merupakan result bagi tawaran scholarship tersebut. As, for the orange colour box, itu pun tawaran scholarship jugak, bukan dari Turkish Government tapi dari Izmir University di Izmir, Turkey.

So, I guess that’s it for today, kalau nak tahu dengan lebih lanjut tentang types of scholarship offered and what could be expected from it, please look out for my next entry. ;)

3 comments:

  1. menariknya! nak test market la.tp "Photocopy of the foreign language proficiency certificate" tu nak cari mana. tak amik MUET pun lagi. eh, izmir ni utk degree kn?! menarik gila!!

    ReplyDelete
  2. As for foreign language proficiency certificate tu, MUET is not acceptable, sbb MUET is only for Malaysian University. But the best option yang ada ialah TOEFL or IELTS. But i will suggest TOEFL, sbb even dekat Turkey ni pun byk sebut TOEFL dari IELTS. So kalau betul nak,yes it will be really wise to take a TOEFL test before applying :D (TOEFL reasult will last for 2 years)

    ReplyDelete
  3. Your blog is very useful for me.I really like you post.Thanks for sharing.
    หนังตลก

    ReplyDelete